Saturday, August 18, 2012

3. ΤΟ ΧΑΜΗΛΟΔΑΠΕΔΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ





3 .   ΤΟ ΧΑΜΗΛΟΔΑΠΕΔΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ

Το χαμηλοδάπεδο λεωφορείο είναι το πιο φιλικό μέσο δημόσιας μεταφοράς γιατί δίνει τη δυνατότητα εύκολης επιβίβασης σε όλους τους πολίτες,συμπεριλαμβανομένων και των ατόμων που χρησιμοποιούν αναπηρικό τροχοκάθισμα η άλλο βοήθημα βάδισης. Ιδιαίτερο πρόβλημα κινητικότητας έχουν πολλοί ηλικιωμένοι αλλά και οι συνοδοί μικρών παιδιών, ακόμη και αυτοί που μεταφέρουν φορτία,τσάντες κλπ. Η υπηρεσία αυτή επιτρέπει την εύκολη επιβίβαση όλων των Ατόμων με μειωμένη κίνηση και δίνει τη δυνατότητα ανεξάρτητης και αυτόνομης διακίνησης.

 

- Το χαμηλοδάπεδο λεωφορείο δεν έχει καθόλου σκαλοπάτια και το δάπεδο έχει υψομετρική διαφορά 25 εκατοστών από την άσφαλτο. Το λεωφορείο διαθέτει επίσης επιπλέον μηχανισμό χαμηλώματος του λεωφορείου κατά 15 εκατοστά ο οποίος πρέπει να ενεργοποιείται π.χ. στην περίπτωση απουσίας πεζοδρομίου.


- Επιπρόσθετα, το λεωφορείο είναι εξοπλισμένο με πτυσσόμενη χειροκίνητη ράμπα η οποία πρέπει να μπαίνει σε χρήση από τον οδηγό, εφ όσον υπάρχει επιβάτης που τη χρειάζεται.



- Λόγω περιορισμένου χώρου, οι μέγιστες διαστάσεις του τροχοκαθίσματος χειροκίνητου ή ή ηλεκτρικού, που μπορεί να δεχθεί το λεωφορείο είναι 80εκ.πλάτος και 130εκ. Μήκος

 




3.1.          Άφιξη στη στάση


-        Εφόσον ο οδηγός διαπιστώσει ότι υπάρχει άτομο σε τροχοκάθισμα που θέλει να επιβιβαστεί,  πρέπει να υποδεικνύει στους υπόλοιπους που περιμένουν στη στάση, ότι προτεραιότητα κατά την επιβίβαση πρέπει να δίνεται σε επιβάτες με αναπηρικά τροχοκαθίσματα.



-        Αν απαιτείται, ενεργοποιεί το μηχανισμό χαμηλώματος της ανάρτησης του λεωφορείου.

-        Όλα τα χειριστήρια που ενεργοποιούν το χαμήλωμα ή το κατέβασμα οποιουδήποτε μέρους του αμαξώματος πρέπει να βρίσκονται υπό τον άμεσο έλεγχο του οδηγού.

-        Πρέπει να υπάρχει σαφής ένδειξη κατά τη διαδικασία ανεβάσματος ή ψηλώματος του λεωφορείου, ώστε οι επιβάτες να είναι πλήρως ενήμεροι.

-        Οι θύρα δεν πρέπει ανοίγει αν δεν ολοκληρωθεί ο μηχανισμός χαμηλώματος του λεωφορείου.


3.2  Η διασφάλιση ασφαλούς επιβίβασης/αποβίβασης


-        Κάθε λεωφορείο διαθέτει στο μέσο του θαλάμου,  χώρο για ΑμεΑ που χρησιμοποιούν τροχοκάθισμα




-        Τα άτομα σε τροχοκάθισμα εισέρχονται πρώτα, ώστε να κατευθυνθούν στην προκαθορισμένη θέση.

-        Μπορούν να εισέρχονται ανεξάρτητα ή με τη βοήθεια συνοδού και να τοποθετούν το τροχοκάθισμα στους προκαθορισμένους χώρους.

-        Στα λεωφορεία που διαθέτουν χειροκίνητη ράμπα, ο οδηγός πρέπει να κατεβαίνει από το όχημα και να ξεδιπλώνει τη ράμπα που βρίσκεται ενσωματωμένη στο δάπεδο.

-        Στη συνέχεια περιμένει το άτομο σε τροχοκάθισμα να επιβιβαστεί και να τοποθετήσει το καρότσι του στην ειδική θέση, με την πλάτη πάντα στον οδηγό.

-        Αν το λεωφορείο είναι πλήρες, ή έχουν ήδη επιβιβαστεί σε αυτό τροχοκαθίσματα, ο οδηγός δεν πρέπει να επιτρέψει την επιβίβαση άλλου τροχοκαθίσματος. Θα πρέπει να εξηγήσει στο ΑμεΑ και να του παρέχει την πληροφορία για το επόμενο προσβάσιμο λεωφορείο.


-        Προσοχή απαιτείται κατά την είσοδο/έξοδο του τροχοκαθίσματος γιατί σε κάποια λεωφορεία υπάρχει μια απότομη διαφορά ύψους στο σημείο που ανοίξει η ράμπα (βλέπε φωτογρ. κάτω) με κίνδυνο ανατροπής του ΑμεΑ. Προχωρείτε προσεκτικά.



-        Κατά την έξοδο ο χρήστης αναπηρικού τροχοκαθίσματος πρέπει να περιμένει να αποβιβαστούν οι άλλοι επιβάτες και  ακολούθως ο οδηγός θα ενεργοποιήσει τον μηχανισμό χαμηλώματος, αν χρειάζεται και θα ανοίξει τη ράμπα.

-        Εδώ εντοπίζεται η απαραίτητη ανάγκη πρακτικής κατάρτισης και εξάσκησης των οδηγών στο χειρισμό και στην καθοδήγηση του τροχοκαθίσματος.

3.3  Μέσα στο λεωφορείο

Χώρος αναπηρικού τροχοκαθίσματος στο λεωφορείο

-        Στο χώρο που προβλέπεται για τη στάθμευση του αναπηρικού τροχοκαθίσματος, πρέπει να υπάρχει σήμανση με το διεθνές Σύμβολο ΑμεΑ συνοδευόμενο με επιγραφή με το εξής κείμενο:

«Παρακαλείστε να προσφέρετε το χώρο αυτό
σε χρήστη αναπηρικού τροχοκαθίσματος»

-        Το τροχοκάθισμα πρέπει πάντα να τοποθετείται στη σωστή κατεύθυνση με την πλάτη στον οδηγό. (Σχήμα πιο κάτω)

-            Ο χώρος αυτός πρέπει επίσης και να φέρει σήμα και την εξής αναγραφή για τον χρήστη:

«Χώρος αναπηρικού τροχοκαθίσματος
«Το τροχοκάθισμα πρέπει να είναι στραμμένο προς τα πίσω και να ακουμπά στο στήριγμα με σφιγμένα και τα δύο φρένα»



3.4  Σύστημα ασφάλειας για τροχοκαθίσματα

-        Το τροχοκάθισμα τοποθετείται πάντα με την πλάτη στον οδηγό.

-        Η μια από τις πλευρά του τροχοκαθίσματος πρέπει να εφάπτεται Στο πλαϊνό τοίχωμα του λεωφορείου όπου πρέπει να υπάρχει χειρολαβή για άνετη συγκράτηση του χρήστη.

-        Το πίσω μέρος πρέπει να ακουμπά οπωσδήποτε στο ειδικό στήριγμα που υπάρχει για το λόγο αυτό, ώστε να προλαμβάνεται η ανατροπή του.

-        Απαιτείται επίσης στο χώρο μπροστά από το τροχοκάθισμα, αναδιπλούμενη χειρολαβή ή ανάλογο σύστημα) ούτως ώστε ο χρήστης να μπορεί να κρατιέται με ευκολία από αυτή.

-        Το σύστημα φρένων του τροχοκαθίσματος πρέπει να είναι κλειδωμένο και για τους δύο τροχούς.



3.5  Αν επιβάτης σε τροχοκάθισμα αρνηθεί να υπακούσει στους κανόνες ασφάλειας:

-        τότε ο οδηγός μπορεί να αρνηθεί τη συνέχιση της υπηρεσίας μέχρι ο επιβάτης να συμμορφωθεί, ή/και να καλέσει το κέντρο για περεταίρω οδηγίες.

-        Αν τα άτομα που χρησιμοποιούν τροχοκάθισμα δεν είναι ανεξάρτητα για να εισέλθουν, και  να κατευθυνθούν στον ειδικό χώρο και να σταθμεύσουν το τροχοκάθισμα και να διεκπεραιώσουν τους κανόνες ασφάλειας, τότε πρέπει να συνοδεύονται από το βοηθό τους ο οποίος θα διασφαλίζει τη διεκπεραίωση των λειτουργιών αυτών σύμφωνα με τις οδηγίες.

-        Ο οδηγός δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να συνεχίσει τη διαδρομή αν δεν ακολουθούνται οι σωστές διαδικασίες που αφορούν την ασφάλεια και μπορεί να αρνηθεί την παραμονή σε ΑμεΑ που δεν ακολουθεί τους κανόνες ασφάλειας.

No comments:

Post a Comment